Förutom att klara ditt arbete är det viktigt att du kan hantera praktiska saker som uppstår med anledning av din synnedsättning.
Du behöver tänka igenom hur du klarar att förflytta dig. Hur tar du dig till arbetsplatsen? Hur klarar du eventuella resor som ingår i arbetet?
Din syncentral/synmottagning kan hjälpa dig med orienteringsträning för att du ska kunna ta dig till och från ditt arbete, eller att hitta till närmaste buss/tågstation om du väljer att resa kollektivt. Om du på grund av din synnedsättning känner att det blir för lång och krånglig väg att gå till jobbet, eller att resa dit kollektivt, kan det vara ett alternativ att ansöka om arbetsresor, som är en del av färdtjänsten. Kontakta din färdtjänsthandläggare inom kommunen eller regionen för information och ansökan!
Om resor ingår i tjänsten behöver du, tillsammans med din arbetsgivare, hitta en lösning. Kanske kan du åka tillsammans med en kollega, som fungerar som ditt arbetsbiträde, eller så kan det bli aktuellt med kollektivtrafik i kombination med exempelvis taxi. Det är bra att ha den här dialogen med din arbetsgivare när det är klart att du får jobbet, så att det finns en plan.
Självklart behöver du, precis som alla andra, bli visad var olika platser ligger, såsom kök, och konferensrum. Arbetsförmedlingens synspecialister kan hjälpa dig om du behöver träna in sträckorna med vit käpp och göra uppmärkningar i lokalerna. du behöver kunna klara att exempelvis ta ditt kaffe själv, värma din mat och att plocka undan efter dig. Fråga var olika saker finns i arbetsplatsens kök, såsom tallrikar, bestick och glas.
När du tränar in vägen till och från din arbetsplats, passa även på att kolla in exempelvis vilka affärer och lunchrestauranger som finns i närheten. Om du lär dig hitta dit kan du vid behov gå och köpa din lunch utan att vara beroende av kollegor.
Innan du börjar på en ny arbetsplats kan det vara klokt att fundera över hur du kan berätta om din synnedsättning. Hur mycket du berättar är naturligtvis upp till dig, men det kan vara bra att berätta lite hur mycket du ser och om det finns något kollegorna kan göra för att underlätta. Kollegorna vill säkert gärna hjälpa till om det behövs, men du behöver vara tydlig med om och i vilka situationer du behöver deras hjälp. Du kan även visa de hjälpmedel du använder, vilket kan öka kollegornas förståelse för hur det fungerar för dig att arbeta där.